Narniaskåp på plats

Jag har äntligen fått tag i mitt alldeles egna Narnia-skåp, sån lycka!! Ett gammalt indiskt klädskåp från 1800 talet, så galet nöjd! Här hemma ska det innehålla annat än kläder, det ska nämligen bli mitt julskåp!
 
Men självklart har jag en bild av hur mitt drömskåp ska se ut, så för att få det att bli precis som jag vill ha det fick det genomgå en förvandling hihi.
 
Före: 
 
Under förvandlingen..
Jag valde att måla med kalkfärg för att få en helt matt yta och på så sätt behålla känslan av att det alltid sätt ut så. Kunde inte hålla mig - så julsakerna fick flytta in så fort det gick haha.
 
 
Limmar fast dekorlister för att få en allmogekänsla.. tyckte dock att den undre listen kom för långt upp, så den flyttades sedan ner en bit.
 
 
Sedan var det dags att ta tag i botten. Jag tyckte redan från början att skåpet var lite lågt, 2 meter och med en takhöjd på 2.60 såg det lite för kort ut. Så då jag ändå planerade för att fixa utseendet på benen passade jag på att höja hela skåpet nåogt.
 
 
Sådär, då var det klart!
 
Jag har valt att behålla insidan omålad då jag tycker det är så fint med gammalt trä, men utsidan passade bättre i den grå nyansen som blev. Måste få visa er, då vi fraktade hem skåpet gick ett av hyllplanen "sönder", plankorna som varit ihoplimmade föll isär. Vi tyckte det var lite häftigt att se att när de tillverkat hyllplanen har de använt kvistar som träplugg!
 
 
Nu är det ihoplimmat igen och sitter på sin plats i skåpet.

Etiketter: 2018 | Alla inlägg |



Kommentera inlägg:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback