"Do you want to build a snowman?"

Jag har byggt en snögubbe! Mitt i oktober, utan att det hunnit komma snö än! 
Olaf, har vairt ett av mina hemliga projekt ett tag nu och idag blev han klar så nu är det äntligen dags att visa upp mitt lilla projekt!
 
Så här är han, vår helt egna snögubbe som gillar varma kramar! 
 
Jag började med att fylla plastkassar från tex ICA med ihopknycklat papper och sedan använde jag gummiband samt tejp för att fastställa den form på de olika delarna som jag behövde.. 
 
Nästa steg var att göra "papier mache" och då alltså dra små bitar av tidningar som sedan doppas i tapetklister och fästs på de olika delarna i flera lager. MÅNGA lager blev det..
 
Huvudet var det som var torrt först, och då var det dags att börja med nästa steg, nämligen lera! 
  
När huvudet torkat klart placerade jag det på kroppen (som då var tort efter tapetklistret) med hjälp av en mindre rundstavsbit! För att se hur resultatet skulle bli kunde jag inte hålla mig från att prova måla dit ögon, ögonbryn och "skuggor" vid mungipan! 
 
Nu var det "bara" att täcka kroppen med lera, göra "knappar" samt tillverka fötter av ihopknycklat tidningspapper tejpat med maskeringstejp till rätt form och sedan klä dem med lera. (Fötterna täckte jag ej med tidningspapper) 
 
Efter några timmars torktid var det dags för armar och hår! Dessa tillverkades av najtråd som sedan tejpats med maskeringstejp. 
 
Slutligen skulle självklart allt målas.. Jag valde att även måla alla vita partier vita även om detta var vit lera, leran blev nämligen inte kritvit. Och min Olaf ska vara så vit och fin som möjligt! ;)
 
Tror att de flesta redan förstått att detta är något som enbart kommer vara framme till jul, men jag började under projektet gång fundera på var jag ska göra av honom under resterande delen av året haha.. han är ju inte direkt liten och han är ju både tung och tyvärr lite ömtålig. Men men, det löser sig! Jag är hur som helst nöjd med min nya kramgoa vän! ;)

Etiketter: 2015 | Alla inlägg | Frost | Pyssel |

Jennie -

Hej,
Vad är det för slags lera du har använt dig utav?

Svar: DAS modellera, vit. lufttorkande :)
Rebecca Morin



Kommentera inlägg:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback