Gjort om adventsljusstake

Trots att det är ganska långt kvar till jul är jag i full gång med alla förberedelser och igår blev det ljusstaken som åkte fram - IGEN! Denna gång valde jag att göra om ljushållarna, de fick sig en omgång av lite lera och färg för att efterlikna stubbar. Det blev faktiskt bättre än förväntat och nu passar de äntligen in! 
 
Passar på att visa före och efterbilder en gång till, samt en snabb beskrivning på hur jag gjorde! 
 
Inspirationen till denna kommer från Fyrklöverns variant på ljusstake som ni ser här:
 
Såhär gjorde jag: 
 
FÖRE: 
  • Plastfigurer, köpta på marknad men finns billigt att beställa via tex. Aliexpress där de dessutom har gratis frakt!
  • Ljusstake i porslin från Gekås - 14,95 kr.
  • Granar av glas fastlimmade på spegel från Rusta - 14.95/ st
(OBS! Lånad bild)
 
Tro det eller ej, men julbockarna som var på ljusstaken SÅGADES bort med vanlig fogsvans. Det var superenkelt, vet dock inte hur jag kom på att jag skulle testa att såga haha.
 
Efter att ha sågat bort bockarna, klädde jag ljusstaken med lufttorkande lera som fick torka helt innan jag sedan målade den med vanlig vit väggfärg som vart över efter renoveringen. 
 
Medan färgen på ljusstaken torkade passade jag på att justera mina plastfigurer något.
Kalles mössa klipptes till exempel bort och ersattes med en mössa gjord av lera. Musse fick en tomteluva även den i lera och sedan fick alla sig en omgång med juliga färger innan de limmades på plats med limpistol. 
 
 
Granarna som var limmade på en glasplatta bröts bort med tång från plattan och målades i en matt grön färg innan även de limmades på plats. 
 
Och så här invigdes ljusstaken första julen.
 
 
Förra året bestämde jag mig för att ge ljusstaken lite guld, allt gult samt ljushållarna fick då sig en omgång innan den fick komma fram i advent.  
 
 
I går tröttnade jag som sagt på de guldiga hållarna då jag tyckte att de såg slarvigt ut. Så även ljushållarna kläddes in med lufttorkandelera och med hjälp av kniv gjordes ränder för att efterlikna bark.
 
Jag passade även på att göra små "bär" för att efterlikna Fyrklöverns modell samt ge mer julkänsla! Allt målades sedan. 
 
Nu är jag äntligen nöjd med resultatet! Så vad tycker ni? :)  
 
EFTER: 
 
Nu tror jag faktiskt inte att det är något mer jag vill/ ska ändra mer med denna, men man vet ju aldrig, hittills har jag ju gjort om/ lagt till och förändrat denna en gång om året haha! 


Johanna firar jul - http://www.johannasjul.se | 2016-08-21 - 21:03:14

Åh, så fint!!

Svar: Tack snälla! :)
Rebecca Morin

Svensk Jul - http://svenskjul.blogspot.se/ | 2016-08-21 - 21:31:50

Åh så otroligt fin den var.

Svar: Åh tack vad snäll du är! :)
Rebecca Morin

Anette - En fin jul - http://enfinjul.blogg.se | 2016-08-22 - 07:03:40

Så fin den blev, stubbarna blev verkligen kanon :)

Svar: Tack snälla du! :)
Rebecca Morin

Maries strålande jul - http://https://mariesjulblogg.wordpress.com/ | 2016-08-22 - 20:39:11

Wow, superfin och vilken kul idé att fixa den sådär!

Svar: Tack snälla!! :)
Rebecca Morin

Erik @ Var dags rum - http://www.var-dags-rum.se | 2016-09-25 - 13:15:16

Så fin den blev! Helt underbart skapat utifrån det du hade från början!

Svar: Tack snälla!! :)
Rebecca Morin

carina -

Så himla fin. Vad duktig du är.
Mvh
Carina

Svar: Tack snälla! 😊
Rebecca Morin



Kommentera inlägg:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback