Fungerande klocka från Disney!

Clocksworth från "Skönheten och odjuret" som jag visade tidigare är nu klar...  gjord av pappkartong, acrylfärg, aluminiumfolie, klocka, lera, spraylack, spackel, tejp m.m..
 
Började med att rita av hela figuren. Jag ritade över på kartong och klippte/ skar ut alla delar.  Jag tejpade slutligen ihop alla delarna. Gjorde en liten lucka på baksidan av huvudet för att få in ett urverk sedan!
 
Jag valde att använda spackel för att få den att se lite mer välgjord ut, (Valde spackel då vi hade det hemma, annars hade det blivit husfix)
 
Jag skar ut ansiktet i lera utifrån min ritade bild. Byggde upp med lera på de delar som skulle stå ut mer osv. för att få ansiktet att se mer levande ut och inte bli platt!
 
"Diademet" gjordes i lera och limmades på, urverket sattes på plats och ansiktet limmades fast. Allt målades med "grundfärger" för att underlätta vid slutmålning och för att jag lättare skulle se hur slutresultatet skulle bli! ;)
 
Armar, utsmyckning till kanterna på benen och "näsan" tillverkas i lera och hela figuren målas yttligare en gång. 
 
Pendelns rundel görs i lera och limmas på en glasspinne. Rundeln kläs aluminiumfolie som sedan målas med guldig färg. Färgen får torka till i någon minut innan jag sedan drar bort överflödet med en trasa. Bara för att ge den lite färg men ändå behålla glansen. Glasspinnen målas i samma färg som kroppen och allt limmas på plats. 
 
Hela figuren spraylackas med blank lack för att uppnå mer "köpt" utseende samt för att allt ska hålla bättre.
 
Klar!! :) 




Kommentera inlägg:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback